U razgovoru sa drugim fotografima ali i iz mog iskustva proisteklog u proteklih četiri godina sastavio sam spisak stvari sa kojima se fotografi svakodnevno susreću i šta je to što im smeta i što ne vole da rade.
Šta je to što nikada ne bi trebalo da kažete fotografu?
1. Hej, može kao na Printerestu?
Printerest je odlična društvena mreža na kojoj možete u nedostatku inspiracije ili ideja da ga posetite i pogledate tuđe radove kako bi vas oni inspirisali.
Ono sa čime se fotografi suočavaju je da klijent vidi nešto što bi hteo do poslednjeg detalja da iskopira što je vrlo često nemoguće. Dakle u redu je predložiti fotografu neku ideju. Kako bi ste vi to hteli ali je nešto sasvim drugo tražiti da se do poslednjeg detalja iskopira nečiji rad. Pored toga što to nije u redu prema autoru te fotografije ali i fotografu od koga to tražite. Često je i nemoguće reprodukovati i to iz više razloga. Najbolje je da ako ste već angažovali fotografa, najbolje bi bilo da ga pustite da to i uradi za vas.
2. Alo bre! Šta to radiš?! Ovaj je sumnjiv, možda je terorista!
Jeste da uglavnom nose rančeve i šetaju se po gradu sa fotoaparatom, sumnjivi su definitivno. Posebno u manjim sredinama, tamo gde su turisti retko viđeni. Šalu na stranu, do sada sam imao samo dve neprijatne situacije.
Uglavnom vam kod nas prete iz tri razloga. Prvi je zbog ne poznavanja zakona, drugi, zbog bezobrazluka i treći, zbog mutnih radnji koje se možda odvijaju u tom reonu. Naravno cela atmosfera u društvu i odnos prema novinarima je nešto što je mnogima dalo slobodu za ovakvo ponašanje. Tako da kada budete videli nekog sa fotoaparatom, polako, nemojte donositi nagle zaključke. Ukoliko je zabranjeno, lepo i fino to kažite. Nas ne zanimaju vaši mutni poslovi.
Nisam siguran kada i zašto su fotografi postali glavna pretnja za državni poredak i generalno po celo čovečanstvo. Pre nego što sam krenuo da istražujem, mislio sam da je ovaj problem pre svega vezan za zemlje koje su nekada imale socijalistički sistem upravljanja. Ali istina je da se sa ovim problem susreću fotografi širom sveta.
3. Fotografi i „fotografi“
Fotografišući muzičke festivale i generalno manifestacije na kojima nije obezbeđen poseban prostor za fotografe, primetio sam da se iz godine u godinu pojavljuju „smartfon entuzijasti“. Tako zovem one koji pokušavaju da naprave fotografije svojim pametnim telefonima i očekuju da one po kvalitetu tehničkom ali i svakom drugom da budu iste kao na fotoaparatu.
O razlikama u kvalitetu fotografija uređenim pametnim telefonom i onim sa fotoaparatom zbog kompleksnosti teme pisaću u posebnom tekstu.
Dakle ako nešto izluđuje fotografe to je bespotrebno guranje sa ljudima koji pored nedostatka kvalitetne opreme većina nema ni osnovna znanja iz fotografije.
U suštini „smartfon entuzijsti“ nisu problem već u tome da ispred bine obično bude takva gužva da ni za fotografe nema mesta. Vrlo često mi dođe da pitam dotičnog/dotičnu „smartfon entuzijaistu“Šta koji đavo ovde traži?“ Pa da je optika i senzor na telefonima toliko dobar i mi bi ih koristili.
4. Vao kako su ti dobre fotografije! Sigurno imaš dobar fotoaparat?
Ma koliko ova izjava bila naivna ona itekako može da naljuti pa i povredi fotografe. Kada sam krenuo aktivnije da se bavim fotografijom ovu rečenicu sam ko zna koliko puta čuo. U početku me je baš pogađala ali sa vremenom sam shvatio da zapravo i nema nekog smisla i da osoba koja je izgovara ne zna o čemu govori ili je baš zlonamerna.
Recimo da li bi ste nekom pohvalili umeće u kuhinji kad bi ste mu rekli da je hrana ukusna zato što ima dobro posuđe? Ili da je neko dobar fudbaler zbog kvalitetne lopte? Da li vama te rečenice imaju nekog smisla?
5. Ja bih ovde jedan dobar filter
Ovo je verovatno jedna od najgorih stvari koju možete uraditi nekom fotografu. Eksperimentisati, menjati nečiji rad bez dozvole autora je pored kršenja autorskih prava je i moralno neprihvatljivo.
Problem sa filterima je u vremenu društvenih mreža je veoma čest. Ne mogu da shvatim. Zašto se to radi? Čemu? Angažovali ste fotografa, on vam je na najbolji mogući način sredio fotografije i onda neko da sebi slobodu da stavi preko filter. Tako se samo upropasti fotografija. U potpunosti joj se promeni kontekst. Još kada potpišu autora, onda on tada ispadne potpuna neznalica. Verujem da mnogi nemaju neku zlu nameru i da to rade iz neznanja, zato vas molim, nemojte više.
6. Ako može mala „pomoć“?
Ovo je posebna priča za koju i nisam siguran da li sam odabrao pravi podnaslov. Razlog tome je to da mnogi moju posvećenost i ljubav prema fotografiji, posebno ka koncertnoj i uličnoj gledaju na to kao potpun gubitak vremena. Ili što bi rekli pravo dangubljenje. Mada iako meni nije bitno šta drugi misle o tome kako provodim slobodno vreme. Jedino što takav ugao gledanja na ono što radim me dovodi u neprijatni situaciju. Postoje pojedinci koji mislili da ja radim besplatno. Onda moram da ih uz kratko pojašnjenje odbijem.
Besplatno radim samo za one koji ne mogu da priušte. Verujem da je suludo očekivati u 2020. godini da vam neko radi besplatno. Izgleda da mnogi i dalje žive u socijalizmu.
7. Da li bi mogao da mi pošalješ sve fotografije u RAW formatu?
Proces stvaranja fotografije polazi od ideje do fotoaparata i na kraju obrade fotografije. Način obrade fotografije zavisi od vrste fotografije. Tako da za uličnu fotografiju i dokumentarnu postoje određene norme, za koncertu i „fine art“ sasvim druge. Da smo još uvek u eri filma to bi bilo kao da fotografu tražite rolnu. Ima još jedan dobar primer. U restoranu kada poručite recimo jelo šefa kuhinje, da li zahtevate da vam konobar donese namernice od kojih se sastoji ili gotovog proizvod?
Kada mi neko traži ne obrađene fotografije osetio bih se kao „majmun sa magičnim fotoaparatom“. Kao da je moje bilo samo da škljocam a da ostalo prepustim onom ko me je angažovao. A koji je u stilu „ja ću to bolje“. Iz mog ugla ali i ugla svakog fotografa koji i malo drži do sebe slanje RAW materijala je potpuno neprihvatljivo.
Cilj ovog teksta nije bio da bilo koga prozovem, uvredim ili bilo šta slično. Dugo je čekao da bude napisan. Eto, vanredno stanje, hteo sam da sa vama podelim moj pogled na neke stvari u fotografiji sa kojima se susrećem i generalno na probleme sa kojima se mnogi fotografi suočavaju.